Foredrag, innhold og tidspunkt

31. Januar: Strømmen, Stabilisering av blodsukker

- (se innhold under)

7.februar: Årnes, Mage-og tarmproblematikk

- (se innhold under)

Foredrag Strømmen Storsenter, 3 etg. 

Når: Tirsdag 31.januar kl. 18.00
Tema: STABILT BLODSUKKER: Bedre mat for bedre helse!
Visste du at sammensetningen på tallerkenen din og hva du spiser er vesentlig viktigere enn antall kalorier du spiser?

Praktisk informasjon: Tirsdag 31. januar holder jeg et kostholdsforedrag som passer for alle! Målet er å gjøre deg mer avslappet i forhold til kosten, men samtidig lykkes med dine mål. Bort med knekkebrød med magerost, vi skal spise god mat med god samvittighet. Foredraget holdes på Strømmen Storsenter i 3 etg. Det vil bli merket fra Spaceworld i gamle delen.

Foredraget vil vare i halvannen til to timer, avhengig av spørsmål underveis. Det blir enkel servering av kaffe/vann/nøtter. For påmelding og ytterligere informasjon, kontakt meg her eller ring på telefon; 97078265. Pris: 250,- per person, betales på forhånd. Innbetaling kan skje via Vipps eller tilsendt faktura på e-post. Påmelding innen tirsdag 31. januar, kl. 12.00.

Om foredragets innhold: Foredraget vil rette seg mot naturlig mat og bruken av et godt sammensatt kosthold som forebyggende og behandlende mot helseplager. Jeg vil komme inn på to helt grunnleggende faktorer for dette; stabilt blodsukker og fettsyrebalanse knyttet opp mot inflammasjon/betennelse som årsak i mange plager.

For visste du at sammensetningen på tallerkenen din og hva du spiser er vesentlig viktigere enn antall kalorier du spiser? De siste tiårene har vi hatt en negativ utvikling i vårt kosthold, selv om også enkelte faktorer blir bedre. Vi spiser svært mye raske/raffinerte karbohydratkilder, og vi blir hele veien fortalt og lært at jo magrere maten er jo bedre. Begge disse aspektene gjør at svært mange av oss går med et svingende blodsukker som påvirker oss i stor grad.blodsukkerkurve

Kanskje kjenner du deg igjen i søtsug/sultfølelse, et svingende humør, vondter og verking i kroppen(revmatiske plager), overvekt/vanskelig vektnedgang, depresjonsfølelse, og kanskje har du også diabetes type 1 eller 2. Samtidig, ved å spise mye vegetabilske oljer (matoljer) og magre produkter, spiser vi ikke bare mer «sukker» (raske karbohydrater), men vi får også en uheldig ubalanse mellom fettsyrene Omega6 og Omega3. Dette fører også til betennelser som påvirker sinn og kropp.

Mitt formål med foredragene er alltid å skape et godt bilde og en god forståelse av hvorfor vi bør spise anderledes, og hvordan vi skal gjøre det. Jeg ønsker at du skal sitte igjen motivert og med mer kunnskap som gjør at du lettere tar de riktige valgene. For meg er det derimot aller viktigst at vi sammen finner frem til gjennomførbare endringer, og at ingenting er «rett» eller «galt». Vi presterer på nokshutterstock_176041289 områder i livet, så maten vår skal ikke bli et nytt element vi skal få til «perfekt». Da har vi etter mitt skjønn et feil fokus på det hele. Vi skal bruke tid, lytte til kroppen, og litt etter litt komme inn i nye gode rutiner og vaner, slik at du er komfortabel med endringene du sitter igjen med. Det er på denne måten vi får til en endring som varer!

Foredraget vil passe for «mannen i gata», nettopp fordi samtlige av oss vil oppleve positive forandringer ved et mer stabilt blodsukker og bedre fettsyrebalanse. Kjenner du deg igjen i noen av punktene nedenfor vil du kunne hente mye fra denne kvelden:

  • Er mye sliten/energiløs
  • Har humørsvingninger
  • Sover dårlig
  • Lagrer fett rundt magen
  • Har mye søtsug/sultfølelse
  • Har redusert immunforsvar/er ofte syk (både forkjølelse eller andre infeksjoner)
  • Har revmatiske plager
  • Føler på en depresjon eller andre psykiske utfordringer/ubalanser i kroppen
  • Har insulinresistens eller fått beskjed av legen om at du ligger i grenseland ved blodsukkermålinger
  • Ønsker et mer stabilt blodsukker og lettere kunne unngå store svingninger – «topper» og blodsukkerfall/følinger
  • Vil redusere eller slutte på medisiner/insulin ved diabetes
  • Vil spise sunnere!

Under kan du se noen utsnitt av tilbakemeldinger fra tidligere foredrag og kunder:

«Jeg har gått ned nesten 14 kg siden første gang jeg var hos deg, og har et mål om en del kg til ned. Magen er i balanse, og jeg har nesten ikke hatt magesmerter i det hele tatt. Energien er litt opp og ned, men i stigende kurve»  

– Hanne Eilertsen Punnerud

Foredraget er  svært inspirerande og forklarande. Kom og få hjelp og grunnar til å starta med nye betre kost.

– Berit Vik, Eidfjord

Jeg synes kurset var veldig inspirerende! Det var interessant å få vite mer om hva de ulike matvarene gjør for kroppen, og gjerne litt ekstra spennende med tanke på omega 3.

– Sykepleier, Stavanger

Fikk svar på mye som tidligere har vært uklart. I tillegg til mye nyttig og interessant fagstoff om tema som kan oppfattes som litt tabu. Og som for eksempel leger ikke er flinke til (og har på langt nær ikke nok kunnskap om) å ta på alvor. Ble inspirert til å bruke alt jeg har lært i jobben min.

– Sykepleier, Stavanger

————————————————————————————————————————

Foredrag Årnes, Kanmer Nylænne

Når: Tirsdag 7. februar kl. 18.00
Tema: MAGE-OG TARMPROBLEMATIKK

Praktisk informasjon: Tirsdag 7.februar holder jeg foredrag omhandlende mage-og tarmproblematikk på Årnes. Foredraget vil vare i halvannen til to timer, avhengig av spørsmål underveis. Det blir enkel servering av vann/bær/nøtter. For påmelding og ytterligere informasjon, kontakt meg her eller ring på telefon; 97078265. Pris: 250,- per person, betales på forhånd. Innbetaling kan skje via Vipps eller tilsendt faktura på e-post. Påmelding innen tirsdag 7. februar kl. 12.00.

Om foredragets innhold: Svært store deler av vårt hormonsystem, nervesystem og immunsystem sitter i tarmsystemet. Et viktig poeng er at ved vedvarende stress (i ordets vide forstand) for en kropp så blir tarmens egenskaper redusert, og dette påvirker hele oss. Det kan vi forstå når så mye styrer herifra!

Når tarmen svekkes blant annet på grunn av medisinbruk, stress eller ugunstige matvarer får vi en ubalanse i tarmfloraen vår, og immunsystemet vil ikke lenger jobbe slik det skal. Kanskje jobber det ikke i det hele tatt, og kanskje jobber det alt for mye og skaper betennelser og rot i kroppen. Det er derfor vi på sikt kan oppleve andre plager som for eksempel muskel-og skjelettplager, utslett og eksem, hormonelle ubalanser, vektproblematikk, væskeansamling, intoleranser med mer.vond_mage-300x300

Det er derfor alltid viktig å fokusere på å styrke magen og fordøyelsen så godt vi kan for å oppnå en bedre helse, og for å forebygge sykdom! Visste du at man nå også mener at tarmbakteriene våre faktisk er svært viktig for hvordan vi tåler karbohydrater? Man har også sett at tarmfloraen er en viktig faktor å ta hensyn til når det gjelder vektnedgang.

Mat for en god fordøyelse kan være individuelt, men mange generelle trekk er det absolutt. Jeg vil her snakke om mat som sikter å ta vare på hele kroppen vår med utgangspunkt i tarmhelse. Foredraget passer for alle, og jeg vil du skal lære mer om hvordan du reagerer på de ulike matvarene, og tilpasse et kosthold som passer din mage. En irritabel tarm kan faktisk løses med ganske enkle grep! Nyttig kunnskap for deg denne kvelden hvis du kjenner deg igjen i følgende:

  • Slapp, sliten, lite energi
  • Oppblåst etter måltider («gravid») / «flat» om morgenen, oppblåst om kvelden
  • Trøblete fordøyelse som enten gir løs mage eller hard mage, eller begge deler
  • Mindre og moderate (luft) smerter stadig vekk, eller sjeldnere anfall med kraftige smerter
  • Vekt som sitter «bom»
  • Uren hud, hodepine, eksem
  • Leddgikt eller andre revmatiske plager
  • Diagnostisert med irritabel tarm, cøliaki, ulcerøs kolitt, Crohns, eller lurer på hva «lekk tarm» er for noe og hva det kan føre til
  • Føler at du ikke vet hva du reagerer på fordi du føler symptomene kan komme etter «hva som helst».

Sistnevnte kjenner mange seg igjen i, og det er lett å tenke at det ikke kan være hva man har spist som gir symptomene, eller man føler at man ikke «tåler noen ting». Men – det er en fellesnevner her, og en grunn til at du en dag reagerer på et eple, og kanskje neste gang etter en brødskive. Jeg røper det denne tirsdagen ;-)

«Jeg har gått ned nesten 14 kg siden første gang jeg var hos deg, og har et mål om en del kg til ned. Magen er i balanse, og jeg har nesten ikke hatt magesmerter i det hele tatt. Energien er litt opp og ned, men i stigende kurve»  Hanne Eilertsen Punnerud

Pris 250,- per person. Meld deg på her.

——————————————————-

FINAL_knapp_2_480x150px_rb_romerikesernæringsterapi_2015-01[4] 600.000 nordmenn ligger i faresonen for å få diabetes type 2. 175.000 har det uten å være klar over det. Er du en av de?

Er du overvektig, har lite energi, og føler du ikke kommer noen vei med maten du i dag spiser? En insulinresistens er ofte årsaken i uønsket vektoppgang. Kort fortalt vil det si at kroppen din på bakgrunn av hva du spiser, produserer store mengder insulin for å holde blodsukkeret stabilt. Insulinet vil ikke fungere på samme måte lenger og kroppen kompenserer med å produsere mer. Resultatet? Vektøkning. Ustabilt blodsukker. Depresjon/humørsvigninger. Revmatisme. Søtsug. Sultfølelse. Og i enden: Diabetes.

Om du har diabetes type 1 eller 2 er kostholdet like relevant. Du med type 1 diabetes vil ikke kunne slutte på insulin, men du vil kunne lære hvordan du kan kontrollere blodsukkeret ditt med mat, og dermed kunne redusere mengden insulin betraktelig. Dermed vil du også oppleve at en eventuell vektnedgang blir svært mye lettere. Ikke minst vil dette også redusere risikoen for senskader som følge av sykdommen.

Spør deg selv hvor mye hjelp og råd du har fått fra legen din angående kostholdet i forbindelse med din diabetes? Eller ved beskjed om at du ligger i faresonen og må være påpasselig? Har du fått muligheten til å lære hvordan du med enkle grep kan snu denne prosessen? Hvis svaret er nei eller tja, vil jeg anbefale deg og bruke denne tiden til å lære hvordan du med enkle grep kan gjøre enorme positive ting for kroppen din!

Dato: Dette foredraget ble holdt 16. og 17 juni 2015. Nye foredrag blir satt opp mot høsten 2015.

I Romerikes Blad tirsdag 26. mai kunne du lese om to av mine kunders opplevelser med endring av kosthold og innvirkning dette hadde på deres diabetes.

Insulinfri etter kostomlegging 

Faste kurs

Kurs 1

BEDRE HELSE MED MER FETT?

BIlde_smør[1]

De siste tiårene har vi lært at mettet fett er farlig. Lettprodukter og magre alternativer har blitt produsert og anbefalt som aldri før, i håp om å øke din og min helse. Faktum er tvert om. Livsstilsykdommer øker, og i de samme tiårene har vi har vi økt i vekt. Har fetthysterien skylden? Er det «farlige» fettet egentlig farlig? Eller tilegnes vi et kosthold som ikke først og fremst tar hensyn til din og min helse?

På dette foredraget vil du lære hva et riktig syn på fett og karbohydrater kan forebygge og behandle av sykdom, og hvordan man ved et slikt kosthold vil få en kropp som tilpasser seg din optimale vekt.

Spørsmål vi kommer inn på i dette foredraget er blant annet;

  • Hvordan har endringer i vårt kosthold påvirket vår helse?
    • Har disse endringene sammenheng med forekomsten av livsstilssykdommer?
  • Blodsukkerbalanse og fettsyrebalanse – to grunnleggende faktorer for god helse
    • Hva er det, og hvordan kan man gjøre endringer i kostholdet som sørger for en balanse på disse områdene?
  • Hvorfor fett ikke er farlig, men tvert imot helsebringende
    • Har frykten for fett skylden for våre livsstilsykdommer?
  • Kolesterol er sunt! Og hva er det som egentlig øker det dårlige kolesterolet?
    • Bruker du kolesterolsenkende medisin uten grunn?
  • Hvordan er valget av matvarer medvirkende til fysisk og psykisk sykdom?

 

Kurs 2

LYNKURS I STABILISERING AV BLODSUKKER 

blodsukkerkurve

Svært mange mennesker ligger i faresonen for å utvikle diabetes. Mange får beskjed om at blodsukkeret foreløpig ligger ”ok” eller akkurat innenfor grensen. Men hvorfor er det ingen som forteller deg hvor mye kroppen må jobbe for å holde det der? Altså hvor mye insulin kroppen din må skille ut, for at blodsukkeret tilsynelatende ser ok ut på prøver?

Et stabilt blodsukker er like viktig for ”blodsukker-friske” mennesker, som hos deg med diabetes. Her vil du lære hvordan du med enkle grep kan stabilisere ditt blodsukker, samt redusere egen utskillelse eller bruk av insulin, og hvilke helsemessige fordeler dette har.

Dette foredraget passer for deg som;

  • Har vanskelig for å gå ned i vekt
  • Lagrer mye fett rundt magen
  • Har mye søtsug eller sultfølelse
  • Har mangel på energi
  • Har dårlig immunforsvar eller blir lett syk/forkjølet
  • Ligger i faresonen for, eller har, diabetes – både type 1 og type 2.
  • Har utfordringer med hensyn til psykisk helse, for eks. depresjon, utbrenthet, ADHD
  • Har revmatiske lidelser/betennelser i kroppen

 

Kurs 3

MAGE/TARM – VÅR BESTE VENN OG VÅR VERSTE FIENDE

vond_mage-300x300

Har du plager du behandler utenifra og inn? Med medisiner, kremer, eller annet? Da kan det godt hende du isteden bør starte i magen.

Kostholdet spiller en svært viktig rolle på mange flere områder enn kun når det gjelder vekt. Tarmen er vårt immunsystem, og fungerer ikke den optimalt kan man oppleve alt fra depresjon og angst, til hudproblemer, intoleranser, utmattelse og revmatisme – samt vanskeligheter med vektreduskjon.

På dette foredraget vil du lære hvordan vi best kan spise for å skape en god atmosfære i magen, og på denne måten behandle oss selv for mange plager. Bakteriefloeraen i tarmen påvirker i stor grad vår psykiske og fysiske helse, og valget av matvarer kan hjelpe oss og bedre dette. Ikke minst går mange med plager som kunne vært unngått, dersom man ble klar over hvor dette stammer fra.

Antiobiotika er bare et eksempel som bryter ned de gode bakteriene i tarmen, og er et godt utgangspunkt for overvekst av Candida som gir en rekke plager. Candida-soppen gjør tarmveggen både irritert og betent, og øker tarmens gjennomtrengelighet («lekk tarm») slik at allergifremkallende stoffer i kostholdet, så vel som giftstoffer fra tarmen, lettere går over i blodet. Dette er ofte årsken til plager som enormt søtsug, vektoppgang, tretthet, irritabilitet, kviser, dårlig hukommelse, PMS, hodepine/migrene, eller større plager som nevn nedenfor.

På foredraget vil det være fokus på hvordan man får til disse endringene i praksis og konkrete råd til alternative matvarer som en erstatning for matvarer man eventuelt reagerer på.

Sykdommer som følge av lekk tarm er blant annet;

  • Revmatoid artritt
  • Psoriasis
  • Lupus
  • Polymyalgia rheumatica (reumatiske lidelser i mange muskler)
  • Multippel sklerose
  • Fibromyalgi
  • Kronisk tretthetssyndrom
  • Sjøgrens syndrom
  • Vitiligo
  • Thyroiditis (betennelse på skjoldbruskkjertelen) / stoffskiftesykdom
  • Crohns sykdom
  • Ulcerøs kolitt
  • Elveblest
  • Diabetes

Husk at tarmen er det organet som er i direkte kontakt med det vi spiser hver dag, og der sitter vårt immunsystem. Vi bør gi den det den trenger!

Datoene for kurs kommer snart!

  • Avtaleinformasjon

  • Din informasjon