Kundeopplevelser

 

Tusen takk for fine foiler og et flott foredrag! Kjempenyttig info som ble lagt fram på en veldig fin og gjenkjennbar måte. Dette kurset må være nyttig for mange! Anbefaler det varmt videre. Jeg lærte masse!  Selv om man har lest mye om temaet på egenhånd, blir det noe helt annet å få det presentert på denne måten som du gjorde.

Britt Mossing, deltaker på foredrag om mage-/tarmproblematikk

 

«Jeg har gått ned nesten 14 kg siden første gang jeg var hos deg, og har et mål om en del kg til ned. Magen er i balanse, og jeg har nesten ikke hatt magesmerter i det hele tatt. Energien er litt opp og ned, men i stigende kurve»

Hanne Eilertsen Punnerud

 

Jeg synes dette var veldig spennende og lærerikt. Jeg personlig hadde mye utbytte av dette. Jeg oppdaget at jeg spiser for mye karbohydrater og har vært redd for mettet fett, men jeg tror på balanse. Jeg ble mer bevisst balanse og «litt av alt», fremfor å tenke så «sunt og kort» som jeg bruker å gjøre. Jeg ble mer avslappet og fornøyd med meg selv etter å ha hørt på deg. Jeg tror det kom av det du sa, tenk små forandringer og litt om gangen, og at ingenting er feil. Ja noe sånt – jeg likte det! Gløden din og engasjementet ditt som du viser er smittsomt, og gjør dette spennende å forske mer i. Fortsett som du gjør!

Sykepleier, deltaker på fagdag i Stavanger.

 

Helhets inntrykket av fagdagen er meget bra. Det var lærerikt og interessant.
Jeg hadde best utbytte av første del og på slutten av dagen. Jeg har selv diabetes og har en del kunnskap om mat og påvirkning på blodsukkeret. Det var derfor kjekt å høre på det du hadde å si.
Marit Karin Auestad
Diabetesforbundet Rogaland, deltaker på fagdagen i Stavanger

 

Du som foredragsholder er veldig kunnskapsrik og engasjert, som igjen er svært inspirerende. Flink til å formidle relativt komplisert ernæringslære, som mange ellers ikke hadde forstått. Jeg fikk svar på mye som tidligere har vært uklart. I tillegg til mye nyttig og interessant fagstoff om tema som kan oppfattes som litt tabu. Og som for eksempel leger ikke er flinke til (og har på langt nær ikke nok kunnskap om) å ta på alvor. Ble inspirert til å bruke alt jeg har lært i jobben min.

Sykepleier, deltaker på fagdag i Stavanger

 

Etter mange år med fokus på trening, mat med registrering av kaloriinntak på vektklubb, Grete Rode-kurs uten at vekten reduserte, fant jeg ut at jeg heller ville investere i noe som tok hensyn til min autoimmune sykdom, og som kunne hjelpe meg  å redusere vekten. I utgangspunktet var min innstilling at hvis jeg spiser sunt og holder meg på det kalorinivået jeg skal ha, er dette ok og vekten bør reduseres. Jeg hadde ingen store tanker om «trenden» av å spise lavere karbohydratinntak, og mente det var tull at plutselig alle hadde glutenallergi.

Da jeg på første time hos Eireen fikk fortalt at jeg bør legge om kostholdet til akkurat å redusere karbohydratinntaker samt å unngå gluten, prøvde jeg å være åpen for det. Jeg fikk grundig fortalt hvorfor jeg skulle gjøre akkurat det i forhold til min autoimmune sykdom.

Det som i grunnen var mitt største problem var at jeg var sulten og hadde lyst på mat hele tiden, og et måltid skulle helst avsluttes med noe søtt.

Og det er vel akkurat det som er den største forandringen. Jeg klarer meg nå mange timer uten mat, uten reserve løsning i veska. Og det er veldig deilig. Det var overraskende lett å legge om kostholdet til å finne alternativer. Eireen forklarte og veiledet meg på den veien, og jeg fikk mange gode ideer og tips for en variert kosthold som fungerer i hverdagen som travel kvinne med forpliktelser både på jobb og hjemme.

Det tok omtrent to uker for kroppen å stille seg om, og det er ingen problem med lange og slitsomme turer og hard trening.

Takk for hjelpen! Anonym, 37.

 

Jeg har i mange år ruset meg, og da jeg sluttet med dette begynte jeg isteden å erstatte rus med mat. Jeg var alltid redd for ikke å få nok mat hvis vi var flere som skulle spise rundt bordet, jeg måtte alltid ha ekstra.

Jeg begynte å trene, men lite skjedde ifht vekten. Jeg likte alltid å kose meg med god mat, ikke alt av at det jeg spiste var så usunt, men det var mye mat. Jeg kan spise 3 nakkekotteletter,  mens kjæresten min spiser 1. Jeg spiste mye ris, spaghetti, lomper, pølser alt som smaker godt.

Etter 30 timer med personlig trener, forsto jeg at noe mer måtte til for at jeg skulle få bedre resultater. Selv om jeg ble sterkere og kondisen god, så ble jeg ikke fornøyd. Mat var fortsatt mitt problem, mangel på metthetsfølelse og kontant lyst på noe søtt. Det beste jeg visste var Chees Doodles og jeg måtte ha en pose hver helg- alt fra 130 g til 430 g ble borte i en fei.

Jeg snakket med Eireen og avtalte et møte med henne. I min matdagbok for en uke var det både hamburger til frokost, kaffemocca, pizza, godis osv. Vi snakket sammen, tok utgansgspunkt i hva jeg likte og sammen skulle vi prøve noe nytt (for meg).

I dag, 7 uker etter, spiser jeg fortsatt mye. Jeg spiser fortsatt mye kjøtt, men det som er forskjellen er at jeg ikke lenger bruker spaghetti og ris.Jeg fyller isteden tallerken med for eksempel salat og avocado ved siden av kjøttet.

Dagen min starter kl 05.30. Da drikker jeg hjemmelagd juice med spinat, agurk, gulrot, ingefær og røbetter. I forbindelse med trening bruker jeg gjerne 1 pk med kokt kinke.

Lunsj kan for eksempel være kyllinglår (fordi jeg er så glad i dette), avokado og tomater. Middag består av kjøtt/fisk salat. Jeg bruker gjerne litt rugsprø med ost til kvelds.

Jeg opplever å bli mett og er ikke lenger fysen på noe søtt. I begynnelsen da jeg opplevde endringene med hensyn til søtsuget som forsvant, ville jeg ikke tro det. Jeg  ventet bare på at jeg skulle sprekke.

At det skulle være så «enkelt» trodde jeg ikke. Med de få justeringene jeg har gjort har jeg gått ned ca. 1kg pr uke de siste 5 ukene. Ikke minst merker jeg tydelig forandring på humør, fokus og energien.

Heidi Hansen, Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon